کد مطلب:276401 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:106

شباهت به نوح
نوح، شیخ الانبیا است. از امام صادق و امام هادی علیهما السلام روایت است كه حضرت نوح علیه السلام دو هزار و پانصد سال عمر كرد. و حضرت قائم علیه السلام شیخ الاوصیا است؛ (بنا به روایت كافی)، در نیمه شعبان سال دویست و پنجاه و پنج هجری متولد شد. [1] پس عمر آن حضرت تاكنون - روز یكشنبه دهم ذی القعدة الحرام سال هزار و سیصد و سی و یك هجری - هزار و هشتاد و پنج سال می شود.

و از امام زین العابدین علیه السلام روایت است كه فرمود: در قائم، روشی از آدم و نوح است و آن طول عمر می باشد. [2] تمام این خبر قبلاً گذشت.

نوح علیه السلام زمین را با سخن خود از كافرین پاك كرد و گفت: پروردگارا! بر روی زمین دیّار البشری از كافران برجای مگذار. [3] قائم - عجّل اللَّه فرجه الشریف - نیز زمین را با شمشیر از لوث وجود كافرین پاك می گرداند تا جایی كه هیچ اثری از آن ها باقی نماند - چنان كه گذشت.

نوح علیه السلام نهصد و پنجاه سال صبر كرد، چنان كه خداوند می فرماید: «فَلَبِثَ فِیهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلاَّ خَمْسِینَ عاماً فَأَخَذَهُمُ الطُّوفانُ وَهُمْ ظالِمُونَ»؛ پس در میان آنان هزار سال منهای پنجاه سال به سر برد، آن گاه طوفان آنان را فرو گرفت، در حالی كه ایشان ستمكار بودند.



[ صفحه 254]



قائم - عجّل اللَّه فرجه الشریف - نیز از اوّل امامتش تاكنون صبر كرده، و نمی دانم تا كی صبر خواهد كرد.

هر كه از نوح علیه السلام تخلّف جست هلاك شد. هر كه از قائم - عجّل اللَّه فرجه الشریف - تخلف جوید نیز هلاك می شود - چنان كه در حدیث آمده -. [4] .

فرج نوح علیه السلام و اصحابش را خداوند آن قدر به تأخیر انداخت تا این كه بیشتر معتقدین به آن حضرت از او برگشتند. فرج قائم - عجّل اللَّه فرجه الشریف - را نیز خداوند آن قدر به تأخیر می اندازد كه بیشتر معتقدین به آن حضرت از او برمی گردند - چنان كه در حدیثی از امام عسكری علیه السلام آمده است -. [5] .

ادریس علیه السلام به ظهور نوح علیه السلام بشارت داد، و به ظهور قائم - عجّل اللَّه فرجه الشریف - خداوند تعالی فرشتگان را بشارت داد و پیغمبر و امامان علیهم السلام بلكه پیغمبران گذشته ظهورش را بشارت دادند - كه اگر بخواهیم آن ها را ذكر كنیم كتاب طولانی می شود -.

نداهای نوح علیه السلام به شرق و غرب عالم می رسید و این یكی از معجزات آن حضرت علیه السلام بود - چنان كه در كتاب زبدة التصانیف آمده -. قائم علیه السلام نیز هنگام ظهور، بین ركن و مقام می ایستد و فریادی برمی آورد و می گوید: ای نقبا و سرداران من؛ و ای خواصّ من؛ و ای كسانی كه خداوند پیش از ظهور، آنان را بر روی زمین برای یاری من ذخیره كرده! با خواست و رغبت به سوی من آیید. پس صدای آن حضرت علیه السلام به آن ها می رسد در حالی كه در محراب ها و بر فرش ها و رختخواب هایشان باشند و با یك فریاد، همه صدای او را می شنوند و هر یك از آن ها به گوشش می رسد، و به سوی آن صدا اجابت می كنند، و یك چشم برهم زدن نمی گذرد كه همگی آن ها بین ركن و مقام قرار می گیرند،



[ صفحه 255]



چنان كه در حدیث مفضّل از امام صادق علیه السلام آمده است. [6] .


[1] اصول كافي: 514:1.

[2] كمال الدين: 322:1.

[3] سوره نوح، آيه 26.

[4] در بحار الانوار از پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله مروي است كه فرمود: قيامت برپا نخواهد شد مگر اينكه قائم از ما بپاخيزد، و آن هنگامي است كه خداوند به او اجازه دهد، هر كس از او پيروي كند نجات يابد و هر آنك ه از او تخلف جويد هلاك گردد. اي بندگان خدا! خدا را خدا را! كه به سوي او بياييد هرچند بر روي برف و يخبندان باشد كه او خليفه خدا و خليفه من است. (مؤلف).

[5] چكمال الدين: 385:2.

[6] بحار الانوار: 7:53.